Artfiske: Färna

Man har fiskat i många år men det finns så många fler arter än vad man ens kommit i närheten av, även här i Sverige! En anledning varför man inte stöter på vissa arter beror ju klart på att de är långt borta men många har man runt knuten utan att ens veta om det. Andra arter vet man inte ens om att de finns eller var de finns.

Färna är dock en art som jag hört talas om men eftersom jag inte bedriver mitt fiske med mete så har jag inte stött på den. Det roliga i det här med artfiske är dock att vikten inte är det viktigaste. Det är dock roligt med en stor men inte det allra viktigaste. “Artjakten” var en tävling som tyvärr inte gick i år hos Sportfiskarna Kronoberg. Den har gått några år tidigare och var för ungdomar upp t.o.m 15 år. Min son tyckte det var en kul tävling och deltog några år. Man vann sedan något för 100-150 kr ungefär.

Det roliga i den här tävlingen var att en hel del barn deltog och man hade sommaren på sig att fånga 5 fiskar. Ni kanske tidigare har läst om reglerna här? Jag var ute och fiskade med mina barn. Abborrar, mört, gädda, gös, regnbågar, öringar mfl raser kom upp. Ett bra sätt för barn att komma ut i naturen och lära sig om våra fiskar. Det var ju just det som behövdes. Man behövde läsa på eller lära sig om arten man skulle fånga. Jag saknade lite att jag inte fick deltaga då jag besitter ålder 30+, dvs 46. 🙂

Man kanske kan göra en egen tävling enbart för mig själv att klara av? Ja varför inte? Jag vill dock fortsätta fiska efter större gädda och abborre som båda ligger mig närmast just nu. En gång, eventuellt två gånger kan jag ju lägga ner på att fånga årets artfisk. Jag börjar med en art om året i alla fall så får vi se om jag hinner med fler. Det finns några fiskar jag helst av allt vill fånga så som blågylta, bergylta, pigghaj, lake, röding, lax (japp! Aldrig fångat en riktig lax. Otroligt eller hur?) mfl.

Årets artfisk blev färna! När jag började lära mig om färna så insåg jag att den fanns väldigt nära. Jag hittade också en video på Youtube från Peasant Anglers hur man kunde fiska den och var. Jag kände dessutom till platsen. Nu behövde jag bara tid att sticka dit.

Filmen från Peasant Anglers

Att få med sig någon fiskevillig efter färna var inte lika lätt dock. När jag var barn/ungdom så hade jag två vapendragare Pär och Henrik som alla dagar i veckan hade hängt med på ett äventyr i fiskevärlden. Sedan flyttade jag iväg och vi bor inte så nära länge. Kan inte förvänta mig att de kör 20 mil eller flyger hit för lite färna ju. Ibland saknar man den gamla tiden när man var yngre och allt var så enkelt. 🙂

Jag lyckades komma loss en söndag morgon med åska hängandes i luften. Nu skulle det dock inte bli åska men det var otroligt kvavt. För en som inte varit på semester i utlandet på länge så kändes det som att få uppleva en fuktig dag i Thailand igen! 🙂
Jag behövde spö, rulle, lina, en enkelkrok och lite bröd. Inte mer. Jag skulle fiska i en å eftersom färna vill ha rinnande vatten, så lite utrustning passade bra. Jag parkerade och började traska igenom en dunge och kom sedan ut till högt gräs precis bredvid ån med en hel del brännässlor och vass. Lite som att komma ut i vildmarken och riskera att får möta på rovdjuret eller Arnold Schwarzenegger!

Packade upp alla saker och allt såg bra ut tills jag granskade frallorna som var smuliga och bara föll i bitar. Typiskt! Jag hade tänkt att jag skulle köra inom en mataffär och handla bröd för säkerhets skull men i all spänning så glömde jag bort det. Efter ett par svordomar och mer matande av fisk än fiske så fick jag bita i det sura äpplet och köra till närmaste mataffär.

10 minuter senare var jag tillbaka på samma plats. Nu skulle vi se! Jag hade ju lyckats få napp tidigare och känt fisk men som sedan släppte. Det var en del löja och mört på platsen också. Jag slängde ut, denna gång mycket bättre bröd som satt bättre fast, och fiskarna var uppe och försökte ta av brödet. Mycket smått men jag var beredd. Bakom en sten såg det riktigt bra ut och om brödet bara kunde flyta dit. Det gjorde brödet men det stod inget där utan en bit längre ner så försvann brödet ner i en fisks mun och jag gjorde mothugg. En lite rackare till mört kom upp, lika förvånad som jag antar jag. På det igen!

Denna gången la jag brödet längre bort i ån mot andra sidan och följde brödet med ögon och spänning. Snabbt var löjor uppe och smakade på brödet. Sedan försvann det i all hast. Jag gjorde ett mothugg och kände att det var fisk på kroken. Jag hann se att denna var guldformad och smal och röda fenor. Sarv eller färna alltså tänkte jag men när den kom närmare så såg jag att det var en färna! Tjoho! Färna avprickad i listan över fiskar som ska fångas!

Dagens första färna! Alltid lika kul att se en art för första gången!

Det var ingen stor en utan kring halvkilot men det var min första färna. Nu vet jag att det fångats betydligt större här men det spelade ingen roll. Jag var ute i fel årstid för att fånga de större dessutom. Jag fiskade vidare men det var enbart löjorna som höll sig framme. Inget mer hugg så jag flyttade mig från platsen. Färnan kan vara ganska skygg så jag hade väl skrämt livet av resten med förra fångsten.

Fina fisken! 🙂

Tiden gick och jag letade nya platser. Jag hittade ett parti med strömmande vatten där det var skugga under ett träd. Perfekt plats för öring så då borde säkert färna gilla det. Jag hann knappt lägga ut brödet förrän det sögs ner i djupet. Ny fisk och ny färna! En större denna gång men bara marginellt. Att bara få en måste jag räkna som en vinst. Därför var 2 ännu roligare. Jag stannade sedan kvar ett tag tills jag insåg att nu var de borta och tiden gick. Jag ville testa ett annat ställe också för att se om de var fler eller större där.

På den nya platsen så var det mycket smidigare. Mer en stig än en djungel bredvid ån. Det vakade på ytan så jag hoppades på mycket vitfisk och och mycket färna. Upp kom den ena sarven efter den andra. Ingen färna. Precis i slutet av fisketuren så såg jag något som var lite större som tog bröd som hade flytit iväg. Jag hade några minuter kvar så jag smög dit och la ut mitt bröd uppströms. När brödet flöt över platsen med vaket så försvann brödet och jag gjorde mothugg. Guldaktig färg med röda fenor men en mycket rundare kroppsform. En större sarv var det minsann! Fin också!

Hela 33 cm och 0,56 kg var den största sarv jag fått. Å andra sidan är jag ingen aktiv metare men tycker det är väldigt roligt när det väl blir av.

Sarv på 0,56 kg och 33 cm

Vill du också fånga nya sorter så tycker jag absolut du ska göra det. Det finns många tips på Youtube och blir ni fler som åker ut så blir det ännu roligare!
Jag tyckte det var väldigt roligt att fiska på detta sätt att jaga ny art och kommer att fortsätta med det!

//Gryningsfiskaren

Du gillar kanske också...