Åsnen Grand Slam 2020

Nu var det dags igen! Getnö Gårds Åsnen Grand Slam, där det handlar om att fånga en gädda, gös och abborre under en dag och sedan likadant dagen efter. Tävlingen pågick alltså under två dagar och man får 1 poäng/cm gädda och 1,3 poäng/cm gös och 2,5 poäng/cm abborre. Sedan räknas resultatet ihop för de båda dagarna.  Under förra årets tävling hade vi nästan storm andra dagen och då slutade vi 4:a efter att ha tappat en placering sista dagen. I år så såg det nästan likadant ut med vädergudarna under veckan som gick men det lugnade sig lite och visade 8 m/s under lördagen och 7 m/s under söndagen men med byvindar kring 16-17 m/s.

Förra året var vi nya i tävlingen och kände ingen men i år kände vi några lag som vi hoppades skulle vara med. Det fanns coronabegränsningar även här att ta hänsyn till. Väl framme så kände vi snabbt igen Team Jerk A och B från Ljungby samt Team Bönderna från Tingsryd. Sociala och trevliga lag som vi pratade med en hel del. Kjell Johansson, som skrivit många fiskeböcker och dessutom tidigare fiskeguide i Åsnen, var också på plats och det är alltid lika trevligt att prata fiske med Kjell. Det finns mycket erfarenhet och kunnande bakom hans påståenden. Team Prytz från Ljungby var ett annat trevligt lag som vi lärde känna som satsade på vertikalfisket. 17 anmälda lag detta året.

Dag 1

Förra året fick vi problem första dagen med abborren. På lördagen skulle lågtrycket se bra ut för att på söndagen sjunka. Vi hade som taktik att fånga en abborre snabbt och sedan jaga gös. Gäddan brukar komma som bifångst och om planen gick som den skulle så kunde vi förbättra våra fiskar och samla poäng. Nu visste vi dock att det hade varit problem att få gös i Åsnen under sommaren. I alla fall inte lika många gösar som andra år. Vädret har ju varit fram och tillbaka i Småland i år och fisket har inte varit lika belönande som andra år. Christian, som var min tävlingspartner för dagen, bor kring Åsnen, och vi hade varit ute och rekat en kväll då vi haft bra fiske efter abborre. Planen idag var att fånga en 30 cm fisk och sedan byta till nästa art.

Ingrid från Getnö Gård startade tävlingen med gevärskott klockan 11 och vi kom först iväg. Vi hade en plan och behövde nå vår fiskeplats först och vi låg först redan i starten. Väl på vår fiskeplats så var det höga vågor men det fanns betesfisk som gömde sig bakom stora stenar. Tredje abborren var en fisk på 25 cm och då hade vi lagt en timme kanske. Det fick räcka. Även om vi skulle stanna på abborre på 30 cm så var det en ok fisk. Farligt att fastna på abborre när vi visste hur svår gösen kunde bli. Vi bytte om till gösfiske.

Känning direkt och 25 cm rikare.

Christian, som har en förkärlek till trolling och som kan platserna, hade en plan. Vi satte på beten som skulle vara rätt så varierande och började trolla. Timmarna gick och huggen uteblev. Frustrationen och oron började stiga och även gäddorna höll sig borta. Vi hittade ett sund med sten, vass och betesfisk. En perfekt plats för gädda. Vi började bli oroliga att även missa gäddan så vi började spinnfiska efter gädda i detta sund. Tyvärr gick ankaret sönder lite tidigare under dagen så vi låg och drev. Vissa tider drev vi alldeles för snabbt och vi hade uppenbarligen problem. Gäddan som är en lätt fisk annars hade vi bara två timmar kvar att fånga ihop med gösen. Tiden började tryta ännu mer och vi var tvungna att köra mot Getnö Gård igen för att inte ligga för lång ifrån när tiden rann ut. Vi hade ändå trollat på platser med bra ekon utan något som helst resultat.

Christian fick ett infall och mindes en plats vi testat tidigare. In i kanten med mer lä och han körde spinnare och jag Westin Swim. Klockan var nu 17 och en timme kvar till målgång. På tredje kastet kände jag ett försiktigt hugg men som var borta. Var det ett hugg eller bara gräs eller skit som jag fastnat i? Jag slutade att veva och lät betet sjunka. Sedan började jag veva igen och gjorde mig beredd. Jo, där kom hugget igen och mothugget satt. Vi lyckades få in fisken i håven och en liten gädda på 64 cm men det var ändå 64 poäng mer än 0.

Inte min största gädda direkt men den gav poäng.

Snabbt sadlade vi om till trolling igen och försökte med gös igen men insåg ganska snabbt att vi inte skulle få någon gös idag. Det var oerhört frustrerande att inte få en gös eller alla tre så man kunde lägga krut på att utöka storleken på sina fiskar. Nu fick vi inte chansen utan fick nöja oss med storleken på fiskarna vi fått.

Nu var vi inte ensamma om att inte få gös på lördagen. Hela hälften av startfältet slutade utan gös! Vi låg på 10:e plats efter dag 1. En missbedömning men i tävlingen fanns även fiskeguider med så konkurrensen fanns där. Team Jerks A lyckades med en gädda på 102 cm vilket var en väldigt bra tävlingsfisk. Det blev också dagens största gädda. Dagens största abborre i tävlingen blev 42 cm och den största gösen på 66 cm!

Vi kände oss frustrerade och trötta och så klart lite irriterade på oss själva att vi inte lyckats. Nu låg vi långt ifrån täten och kunde bara hoppas på att dag två skulle ge stora fiskar och framförallt alla 3 arterna.
Jag analyserar ofta och gärna och tycker inte om att tro att allt är en slump. Kl 02 på natten vaknade jag pigg och låg och funderade på hur vi skulle göra.

Dag 2

På morgonen kom vi fram till en ny plan. Vi hade ett ställe som skulle ligga mer i lä där vi kunde nöta efter abborre och förhoppningsvis gädda. Lyckades vi med detta så skulle vi satsa på gös tills vi fick en och sedan satsa på större storlekar. Abborre behövde vi fånga under förmiddagen för på eftermiddagen skulle lufttrycket sjunka. Svårflörtade abborrar hade vi inte tid med. Dagens startskott gick kl 09 och även denna gången var vi först iväg. Kan man inte vinna tävlingen får man vinna starten! 🙂 Hur som helst så hade vi ganska snart kommit till vår plats utan att någon följt efter. Vi började båda med spinnare för att snabbt fånga abborren.

Fundersamma och laddade!

Jag hann knappt få i min spinnare förrän Christian ropade fisk! En abborre på 15 cm. Väldigt liten men poäng är poäng. Jag bytte till Westin Swim och började fiska gädda medan Christian fortsatte med sin spinnare. Han ville byta men jag har upplevt i år att gäddorna varit mer intresserade av downsize beten än sina vanliga storlekar. Jag hann väl göra två kast kanske förrän Christian ropade fisk igen och att den var större. Vi hoppades på abborre men spöet skvallrade om gädda. Mycket riktigt var det en gädda och nu hade vi två fiskar i håven. Gäddan var endast 58 cm lång och vi behövde större fisk. Nu hade vi bara fiskat 30 min och vi gav gädda och abborre ungefär en timme till.

Vi körde runt längst strandkanterna men utan ekon och bara sten. Vi kastade och provade oss fram men inga hugg. Vi kom fram till att jaga gädda kring 80 cm och abborre kring 30 cm fick bli sen. Kanske skulle fiskeplatsen mogna till och mer fisk skulle samlas ju längre dagen gick. Vi tjänade mer på att fånga en gös än att förbättra gädda och aborre och vi hade allt att vinna idag. Vi bytte om till trolling och började ge oss ut på gösjakt. En timme gick. Två timmar gick och frustrationen på utebliven gös kunde man inte ta fel på. Vi testade att lägga oss och vertikala för att se om det kunde ge resultat men vi drev för snabbt. Vi var uppe i 50 grams jigghuvud och det gick bara inte. Skulle vi bege oss till bättre ställen för att vertikala så förlorade vi för mycket tid. Vi fick återgå till trolling.

Tiden började rinna ur men kl 14:15, det vill säga 45 minuter kvar till målgång, så gjorde vi en sväng med båten. Vi hade tappat fokus på våra beten lite grann men jag tyckte att vi körde rakt medan paravanen tappade mark bakåt. Jag vände mig om och tittade på hur Christian styrde och han svängde inte. Den andra paravanen låg fint kvar. Jag tittade på den högra paravanen igen och den fortsatte bakåt. Kolla paravanen, ropade jag till Christian som rusade fram till sitt spö och gjorde mothugg. Jodå, det satt en fisk! Måtte det inte vara gädda nu bara. Spöet agerade inte alls som om det satt en gädda på wobblern utan det såg ut som fisken följde med snällt hela vägen mot håven. Det var en gös! Det blev ett glädjetjut och äntligen låg gösen i båten. Vi hade inte lyckats med gös dagen innan och det höll på att misslyckas med sättet att fånga gös igen när vi äntligen hade en i båten! Gösen var på 58 cm och gav en del poäng.

Gösen som det gått troll i.

Nu fick vi bråttom! Vi körde till första bästa plats vi sett betesfisk och vi hade 15-20 min på oss att fiska innan vi behövde bege oss tillbaka. Fiskedragen ven i luften och det ena betet hade knappt landat förrän nästa kast var på väg. Nu hade lågtrycket sjunkit och vi hann inte lägga tid på att hitta en bra plats eller byta till annan teknik eller till annat bete. De 20 minuter som vi hade på oss ledde tyvärr inte till någon mer fisk. Liten abborre och liten gädda hade vi men idag hade vi i alla fall en gös. Lite synd att vi inte hann jaga de större fiskarna. Det är spännande när man får jaga stora saker.

Jag vet inte hur många som lyckades få gös andra dagen men vi klättrade i alla fall lite i placeringarna och hamnade på en 7:e plats. De två dagarna hade ställt till det för många lag då det varit svårt att ligga still. Det är många tekniker man ska hantera och vissa kan man känna sig osäker på. Vi hade väldigt trevligt och det var som vanligt kul att träffa de andra lagen och byta erfarenheter med. Får ni möjlighet att deltaga så är det en bra erfarenhet att vara med!

Tack för denna gång, Getnö Gård och tack till alla deltagande lag som vi kom i kontakt med.

Stort grattis till det vinnande laget Team Zander Hunter med Jan Patzker och Andreas Friese från Tyskland!

Team Zander Hunter, det vinnande laget.

Läs mer om tävlingen här på Getnö Gårds hemsida.

//Gryningsfiskaren

Du gillar kanske också...