Åsnen Grand-Slam

Getnö Gård arrangerar tävlingen Åsnen Grand-Slam. En tävling över två dagar i tvåmannalag där du ska fånga de tre predatorerna i sjön dvs den längsta gädda, gösen och abborren.

Getnö Gård och Åsnen. Foto: Getnö Gård

Efter varje dag räknas poängen för dagen ut och nästa dag är det nya fiskar som gäller. När båda dagarna är avklarade så räknas poängen samman och den med mest poäng vinner.

Gädda ger 1 poäng/cm och gös ger 1,3 poäng/cm och abborre ger 2,5 poäng/cm. Just i år verkade vädergudarna vilja ge oss en tuff tävling med vindstyrka på 9 m/s och upp till 20 m/s i byvindarna. Dessutom lovades det regn på söndagen. Förra året kunde jag inte vara med på grund av operation. I år ville jag ta chansen.

18 båtar var anmälda i år men ett lag hoppade av inför första dagen.

Dag 1
Klockan ringde på lördagen kl 5 och efter att sakerna hade packats in i bilen körde jag ner till min lagkamrat Christian, som bor vid Åsnen. Båten fylldes med hur mycket fiskesaker som helst och sedan körde vi mot Getnö. När vi var framme serverades det kaffe och frallor. Laddade inför start träffade vi på flera trevliga lag som till exempel team Ljungby Jerks A och B, som hade en egen inbördes tävling sinsemellan. På kaptensmötet gick vi sedan igenom reglerna och därefter var det dags för start. Ingrid Olsson från Getnö Gård sköt startskottet. Som vanligt när båtar kör iväg fort så får jag Göta kanal-låten i huvudet. Brukar tycka det är rätt kul att nynna på den låten inför Christian till hans måttliga glädje. 🙂

Startskottet stod Ingrid Olsson för. Foto: Getnö Gård

Vi hade en plan att fånga de tre predatorerna ganska snabbt så man sedan kunde leta större fisk. Vi hade diskussioner hur vi skulle gå till väga med detta. Jag ville ha en mindre wobbler på så sätt kunna säkra abborren med gös och möjligtvis gädda som bifångst. Christian delade inte riktigt min åsikt och tyckte vi skulle köra större. När sedan dagens första fångst visade sig vara en gös just på min silvriga Westin Babybite DR så kunde jag inte mer än att le med ett leende upp till öronen till Christian och uttrycka: – Tänk vad roligt att gösen högg på just denna fina wobbler som jag ville ha men någon annan i båten inte tyckte var rätt! Jaja, fick jag som svar av Christian. Man kan ju tycka att han kunde uttala sig lite mer som “Ja du hade rätt och jag hade fel!” men det kanske är för mycket begärt :-). Ingen stor gös dock (46 cm) men en gös i båten.

Tävlingsfisk. Metersgädda. Dock inte vår. Foto: Getnö Gård

Skämt åsido så körde vi vidare ganska lyckliga att ha gösen klar. Kort därefter var det dags igen. Spöet med Westin Jätte signalerade napp. Vi började med att trolla samtidigt som vi letade fisk och när jag vevade in kändes en gäddas tydliga ryck. Gäddan kunde landas med en längd på 75 cm. En bra start för team Gryningsfiskaren tyckte vi. 🙂 Sedan vände flytet. Vi behövde en abborre och det var lättare sagt än gjort. Lufttrycket hade sjunkit kraftigt under dagen och det var nästan omöjligt att få en endast liten abborre. Meta fick man inte. Vi letade efter abborrarna på lodet. La oss precis ovanför men inte ett hugg. Vi bytte drag och tekniker men fortfarande inget hugg.

Helt plötsligt kommer hugget och snabbt kände jag att det inte rörde sig om en stor fisk. Var det en abborre? Rycken i början var snabba och vibrerande. Efter några sekunder så kände jag dock att rycken blev kraftfullare och vibreringen hade försvunnit. Ja, det var en gädda. Typiskt!
Vi lämnade ganska snart platsen och tänkte bege oss mot startplatsen. Vi tänkte trolla för att möjligtvis ha lite flyt på abborren. Christian rusade upp och jag tog ratten. Han ropade “Bättre fisk!” och då gäller bara håven. För stor för att vara abborre men för lite motstånd för att vara gädda. Mycket riktigt! Det var en gös! Vi var nöjda med att dryga ut våran lille gös till 70 cm! Om vi nu bara kunde få en vettig abborre!

Christian med våran 70 cm gös som blev tävlingens längsta.

Vi letade upp vasar och kastade. Inte ett hugg. Det var som om abborren flytt och lämnat sjön. Grunden var kontrollerade för länge sedan. Tiden började ta slut och nu var det bara 30 min kvar. När det var 15 min kvar lyckades jag få en abborre på 13 cm precis utanför startpositionen. Har aldrig ropat “Håv!” förut på en så liten fisk men poängen var värdefulla! Vi hann i alla fall få alla arterna i tävlingen och hörde sedan att fler hade fått problem. Några hade inte fått alla tre arterna och hade också haft svårt. Vi låg på 3:e plats och snart var det dags för middag!

I restaurangen på Getnö Gård blev det sedan femkamp och mat. En väldigt god buffé med sill, lax, ägg, köttbullar, vilt, Janssons mm som satt otroligt bra efter den blåsiga dagen. Lite prisutdelning för dagens fångster blev det och efter maten och efter en fatöl så ville ögonen vila för kvällen.

Kvällsbuffén. Foto: Getnö Gård

Dag 2

På grund av att det skulle bli kraftigare vindar så bestämdes det på lördagen att tävlingstiden på söndagen skulle kortas till 3 timmar samt vara inom ett begränsat område.
Vi hade inte fiskat i detta område tidigare och vi behövde en plan. Planen var att trolla i början för att leta fisk och gick inte det så lägga sig vid en teoretisk bra plats och bara kasta och kasta. Vi hittade en bra plats men vinden var så kraftig så ankaret kunde inte hålla oss på plats. Vi behövde komma in där det var lite mer lä. Vi hittade en plats där vi lyckades ankra upp och kasta. Christian med en liten spinnare och jag med wobbler eller jerkbait eller softbait. Christian lyckades fånga några småabborrar tills vi lyckades få en på 20 cm. Den var värdefull även om det var en liten rackare.
Jag bytte till Westins Babybite SR och ganska snart högg en gädda. Precis vad vi behövde. En gädda på 47 cm är inget man skryter om direkt men idag var den värdefull!

Team Marcraft redo! Foto: Getnö Gård

Idag fanns inga mål på större fisk utan idag handlade det om att hitta abborren och gäddan så fort som möjligt så man hade två raser i alla fall. Att fånga en gös kändes som omöjligt. En annan tävlande berättade efteråt att under 17 år som han fiskat där så har han endast fått en gös i det området. Tiden närmade sig sluttiden och vi begav oss hemåt. En liten abborre fastnade mer eller mindre på kroken och fick gå tillbaka men sedan tog det slut. Vi tyckte inte vi gjorde bort oss med tanke på de tuffa förhållandena som rådde men det var inte heller något att skryta om. När det var dags för prisutdelningen så visade det sig att ett enda lag hade lyckats fånga en gös utöver abborre och gädda och gick rakt upp i toppen. Grattis team Alwex! Två trevliga killar som hade kämpat på bra!

Årets vinnare i Åsnen Grand Slam 2019, team Alwex! Foto: Getnö Gård

Vi halkade ner på en 4:e plats och det tyckte vi var en helt ok placering.
Vi hade haft en trevlig tävling som var väldigt välorganiserad! Vi lärde känna fler trevliga fiskare och trevlig personal! Var det något att klaga på så var det vädret och det rår vi ju aldrig på 🙂
Vill ni vara med i nästa års Åsnen Grand-Slam så håll utkik på Getnös Facebook-sida eller deras webbplats!

Nu börjar höstfisket på allvar och jag hoppas kunna knipa en 10+ i år!

Skitfiske på er!

//Gryningsfiskaren

Du gillar kanske också...

1 svar

1. 18 september, 2020

[…] gös och 2,5 poäng/cm abborre. Sedan räknas resultatet ihop för de båda dagarna.  Under förra årets tävling hade vi nästan storm andra dagen och då slutade vi 4:a efter att ha tappat en placering sista […]