Grova abborrar! Hur kul som helst!

Abborrar som jagar hejvilt i ytan, som kan göra helt otroliga hugg och som hugger på alldeles för stora drag jämfört med sin storlek och vikt. Visst är de häftiga? Det roliga med abborrfisket är ju alla de tekniker som man kan använda sig av. Det blir liksom aldrig tråkigt. Sedan får man ju ofta fisk. Ja, abborren är tacksam att fiska efter eller som Trumman skulle sagt “Det här är så kul!”.

Åska, regn och blåst är dock inte så roligt. Vind är ok och regn är ganska ok. Åska kan man dock inte göra så mycket åt. Åskan har dock gömt sig i många regnmoln den senaste tiden och ställt till det i planeringen av fisketurer. När solen väl kom tillbaka och sken en helg så jobbade ju hustrun så klart. Dock lyckades vi lösa logistiken så det gick att få till ett kvällspass.

Jimmy var med på att åka ut en kväll och vi tog hans båt. Vi fick tänka till lite. Det blev lite tvärtomfiske nu jämfört med våra tidiga fisketurer. Nu stod ju inte fisken grunt utan i djuphålorna när vi kom ut på mitten av eftermiddagen. För skojs skull så körde vi samma sträcka som vi brukar för att kolla av hur skillnaden var och körde lite trolling på vägen. Jag fick en abborre ganska tidigt. Ingen stor men lagom som matfisk. Vi sparar aldrig de stora som matfisk, om de inte är för skadade för att gå tillbaka förstås. Det är många som sparar de stora och det skapar alltid debatter i Facebooksgrupperna.

Här är en text hämtad från Fiskejournalen som förklarar bra varför man ska låta de stora gå tillbaka.

Rovfiskar äter mört och braxen, som äter djurplankton som äter växtplankton. Om mängden rovfiskar minskar, ökar mängden ”vitfisk” och då äts fler djurplankton upp. Då ökar plötsligt mängden växtplankton, vilket kan leda till algblomning.

Denna text är hämtad från fiskejournalen. Länk till texten.

Större fisk lägger dessutom tåligare och mer rom så de behövs! Det räcker ju med ett foto så har man sparat minnet. Ta bilden ihop med något att jämföra med för att tydligare se storleken så tycker jag att det räcker. Vill man sedan ha matfisk så tycker jag dessutom mindre storlekar smakar bättre.

Åter till fiskedagen! Vi såg som väntat inte mycket på ekolodet. Ute på djupen så hittade vi lite betesfisk som vi kastade mot. Det blev en och annan abborre och gädda men väldigt små. Vattnet stod dessutom helt stilla. Det blåste inte en sekundmeter.

Vi körde runt i sjön och letade. Det var ju som sagt lite nytt för oss att fiska kväll även om vi fiskat i sjön tidigare. Spännande! Vi la oss vid en friliggande grynna. Grynnan ligger där det normalt är mer strömmat vatten. Det stod betesfisk på plats och vi hade goda förhoppningar. Vi kastade och testade olika beten och metoder men de var svårflörtade. Jimmy träffade rätt metod snabbast och drog en abborre på 720 gram på en Salmo Hornet. Skulle crankbait skulle vara melodin för idag?

Jimmy med den första abborren som var lite grövre.

Det var varmt i vattnet så vi ville inte rikta fisket efter gädda. Det verkade dock ändå vara gäddorna som var mer på alerten. Lufttrycket hade stabiliserat sig under dagen från att ha varit värsta berg och dalbanan dagarna tidigare. Kanske gick det att vänta ut abborren tills de kom igång? De borde ju vara hungriga efter flera dagars inaktivitet kan man ju tycka.

Det var väldigt varmt och skönt att få uppleva värmen igen men vi ville ju hellre ha lite fisk. Tror säkert fiskeplatsen skulle vara het men inte just nu. Vi begav oss till ny plats i hopp om att återvända när fisket var mer belönande. Vi trollade vidare på väg till nya platsen och plötsligt tog det tvärstopp i Jimmys spö. Han hade på en Bullybite i färgen Red Ghost. Det var kraft i fisken och förutom att det var en gädda så misstänkte vi att den var lite större. När den sedan kom upp till ytan så bet den av linan men Jimmy hann att se en skymt om den. Han misstänkte att den var över 5 kilo. Jag dock var i full fart med att sätta ihop gäddhåven.

Vi hade tidigare pratat om ifall man ska köra tafs vid abborrfiske. Jag gör gärna det eftersom det skyddar lite mer mot stenar och då kör jag flourocarbon 0.30 om det inte är gäddtäta vatten eller som idag, 0.45 när det finns mer gädda i vattnet. Om det hade räckt för att få upp denna gädda dock vet jag ju inte.

Vi begav oss vidare till vår plats där vinden låg på mer. Struktur och spännande botten. Jag körde med Westins Babybite DR i färgen Bling Perch medan Jimmy körde på Westin Bullybite. Plötsligt small det på i mitt spö och jag gjorde mothugg. Tunga stånkande och jag tänkte gädda direkt. Jag sa till och med att “Det är alla gånger en gädda!”. “-Tar du den stora håven så den inte slår eller biter av betet” sa jag till Jimmy. Han gjorde sig redo och stod och väntade. Gäddan gjorde en rusning men kom aldrig riktigt upp till ytan. Jag sa att den ligger kanske på mellan 2-3 kilo.

Efter lite kamp så kom gäddan upp till ytan och det visade sig att det inte alls var en gädda utan en grov abborre. “Helv….!” ropade Jimmy. “-Det är en abborre!”. När den väl gled in i håven så insåg vi båda att detta var en väldigt fin abborre. Vi mätte den direkt och den mätte 46 cm! Trevligt! Vågen stannade på 1,05 kg. Riktigt nöjd med fisken så vi tog några foton men insåg snart att de lever i stim och här har vi inte tid att inte ha betena i vattnet!

En randig krigare på 1,05 kg

Vi hade glidit en bit så vi körde tillbaka till platsen. Otåliga som vi var men också för att lokalisera stimmet så kastade vi i betena igen och trollade tillbaka. Plötsligt small det på igen. Denna gång var det mer tydliga abborre-ryckningar. Nu var vi mer beredda och en ny abborre gled in i håven. 42 cm och precis under kilot på 920 gram. Min Babybite hade inte fått en chans att smita. Abborren hade svalt precis hela betet och återigen en präktig fisk! Det var verkligen crankbaits de ville ha idag.

920 gram och 42 cm och en Babybite!

Nu hade vi hittat platsen var de höll till. Jag kastade på nytt och tog kanske tre vevtag sedan satt det en ny fisk på kroken. 3 kast och 3 fiskar! Denna var dock mindre och under 40 cm. Vågen stannade på 560 gram. Jimmy bytte till Babybite han också. Solen började närma sig trätopparna för att övergå till orange/rosa sken innan den skulle försvinna bakom träden. Vi visste att vi inte hade allt för lång tid innan vi behövde bege oss hemåt.

Plötsligt så kom äntligen det efterlängtade hugget på Jimmys spö. Ett tungt stånkande och vi hoppades innerligen att det var en abborre över kilot då fiskens beteende var precis som min kilosborre. Den kom inte upp denna heller. När man fiskar så är det ju absolut roligast om fiskarna kan fördelas mellan fiskekompisarna så alla får ha kul. Betet började närma sig och snart skulle fisken dyka upp. Tyvärr var det en gädda som visade upp sig innan den började göra sina rusningar. En gädda på precis över 4 kg och 87 cm.

Fiskarna hade hållit sig i mellanvattnet och våra Babybite från Westin hade varit kanon under kvällen. Vi begav oss hemåt och mot båtrampen för att inte behöva fixa med båtupptagning när det hade blivit mörkt.

En trevlig kväll och det är extra kul när teorier och analyseringar övergår till praktik och ger resultat!

Snart är det Getnö Gårds Grand Slam i Åsnen! Här kan ni läsa mer om tävlingen!

Skitfiske på er!

//Gryningsfiskaren

Du gillar kanske också...